"I løpet av en god natts søvn reduseres energiforbruket og kroppen går inn i fastetilstand.

- Men når vi står opp om morgenen krever kroppen energi for å fungere som den skal i løpet av dagen. Vi har et lite glukoselager i leveren og kan derfor fungere fint uten energipåfyll en stund. Men når dette lageret tømmes, får vi etter hvert lavt blodsukker med alle de bivirkningene det har, forklarer Line Kristin Johnson og ramser opp:

Sult, slapphet, hodepine, dårligere konsentrasjonsevne og humørsvingninger. Dette ubehaget resulterer for mange i søtsug som igjen fører til at man spiser sukkerholdig, usunn mat med etterfølgende raske svingninger i blodsukkeret og dårlig struktur på både måltidsmønster og valg av matvarer.

- Å spise store måltider har også bivirkninger. En overfylt mage er ubehagelig og kan gjøre det vanskeligere å etablere gode rutiner for fysisk aktivitet. Mange opplever at å spise mindre mengder mat av gangen og heller flere måltider fordelt utover dagen, gjør det er enklere og mer behagelig å være i fysisk aktivitet. En sunn livsstil krever helhetlig tenkning, poengterer Johnson.

- Men er ikke dette også veldig individuelt?

- Det fins alltid unntak, og det forligger ingen entydig dokumentasjon på at frokost gir bedre forbrenning eller er en forutsetning for et vellykket, varig vekttap. Men for det klare flertall av våre pasienter spiller gode frokostvaner en viktig rolle i deres livsstilsendring.

Det er forskjell på å droppe frokosten helt, og å utsette den.

- Du trenger ikke å hoppe rett fra sengen til frokostbordet, presiserer Line Kristin Johnson.

- Det trengs heller ikke et stort frokostmåltid for å få den gode effekten. Prøv å gjøre den mest mulig sammensatt med både langsomme karbohydrater i form av grovt brød eller fiberrike kornprodukter, proteiner, litt sunt fett (myk margarin, olje eller nøtter) og spis gjerne også frukt, bær eller grønnsaker. Frukt, fruktsalat, smoothie, eller en liten tallerken Biola med kornblanding er nok til at blodsukkeret kommer opp på et behagelig nivå. Så er det bare å vedlikeholde dette utover dagen ved å følge prinsippene om regelmessig måltider og påfyll av langsomme karbohydrater.